Italien 2014

Fårö sommaren 2013

onsdag 8 juli 2015

Dag 1-6

Onsdag 8 juni - Äntligen framme på Garden Paradiso!

Tjohoo, nu är vi på plats efter en spännande nerresa...
Färjan från Gbg till Kiel gick kanon! Trevlig båt med skaplig mat (förbeställt kvälls- & frukostbuffé) och trevliga, fräscha hytter.

Lördag 4/7
När vi kom till  Hamburg så var A7 avstängd över helgen så det tog oss 2 timmar bara att komma igenom Hamburg. Hopplöst... detta gjorde att de första 16 milen tog 4 timmar. Tråkig start på trevlig resa. Dessutom har det under hela resan ner varit mellan 37-40 grader varmt i skuggan. När vi skulle stanna för lunch så började Elin gråta för värmen var så tryckande. Gick dock över med lite glass och snabbt in i bilen igen. Hittade en väldigt trevlig camping några mil innan Fulda som heter Knaus Camping och ligger i Hünfeldt som vi kan rekommendera. Åt härlig Wienerschnitzel med lite gott rödvin till vid kl. 22,00 på kvällen på en jättemysig restaurang strax utanför campingen. Barnen somnade i stolarna efter maten... :-) Hade väldigt trevliga grannar från både Holland och Danmark.

Söndag 5/7
Söndag morgon kom vi iväg vid 10,30 med mål Itter camping vid Vörgl ca. 5 mil innan Innsbruck. Anlände Itter vid kl. 18,45 och kastade oss i poolen med en gång. Badade dryga timmen innan vid tog en dusch och käkade middag på campingens restaurang. Blev schnitzel igen då köket var på väg att stänga och de gjorde inga pizzor... alla nöjda i alla fall. Det behövs inte mycket för att barnen skall glömma de ganska långa dagarna i bilen. Pool på kvällskvisten är att rekommendera. Barnen är väldigt duktiga i bilen, inget tjöt alls. Idag hade vi en kö då en bil med campingvagn kört för fort och fått snurr på vagnen så den hade farit över hela vägbanan och lossat från bilen. Både bilar med campingvagnar och husvagnar kör väldigt fort. Vissa håller säkert 120 km/h så det är inte konstigt att det händer grejor. Rytmen på helgerna är ganska hög då ingen tung trafik kör. Som sagt, väldigt varmt och mycket trafik trots söndag. Nätterna har varit ner mot 23 grader så det har fungerat bra att sova och tur är det då jag inte lagat vår ac på vagnen. Det känns just nu som ett dåligt beslut att inte fixat den... det lär ju bara bli varmare...

Måndag 6/7
Kom iväg vid kl. 09,30 idag. Det är tidigt för att vara vi... Målet är Garden Paradiso i eftermiddag efter kl. 15,00 då de har siesta mellan 13,00-15,00. Väldigt vackra vägar/vyer förbi Innsbruck och över Brennerpasset. I år hade vi strålande sol, 39 grader och kunde se alla vackra vyer vi missade förra året då det var precis tvärt om. Kom upp över Brenner och innan Bolzano så tog det stopp. Stod nästan mer eller mindre still i en timme. Det var en lastbil som krockat. Såg ganska illa ut faktiskt. Vi hade en liten pratstund med ett äldre par ifrån Västerås som låg i filen jämte oss och som var på väg till Rimini, kul! Anlände till underbara Garden vid kl. 17,20 och hela familjen kände sig väldigt nöjda och glada. Jag är mest lättad att alla  grejor höll i värmen, däck, motor, koppling etc. då det är köer som rör sig sakta, sakta och står still i långa perioder. Barnen hoppade ur bilen och promenerade in på campingen efter incheckning då de känner sig hemma här. På väg till vår plats så passerade vi familjen "Jojje" i sin Kabe och där stod våra barn och pratade med dem. De hade funderat på när vi skulle komma. De kom i fredags. Vår plats var som jag trodde väldigt trång med ett träd mitt i infarten. Dock fick vi vagnen på plats utan problem och bilen kom precis emellan på andra sidan trädet... Lite uppackning sedan bad och träffade kompisarna från förra sommaren, lek och sen middag vid kl. 22,00 igen på restaurangen. De kände igen oss vilket var ganska kul... så himla trevliga med bra och snabb service, kanon!

Tisdag 7/7
Efter en varm natt med 30 grader i vagnen och dålig sömn så är det underbart att komma ner och bada i havet som håller 28 grader :-) svårslaget! Vi badade med den andra svenska familjen och deras barn Elsa och Hildur som vi träffade förra året hela dagen. Mycket i havet men även poolen fick några besök under dagen. Barnen har samlat snäckor och pysslat lite halsband som de skall sälja så de kan köpa mer glass... vi tappade bort Elin och Hildur en stund då vi inte hittade dem. De var och tvättade snäckorna på toaletten... Gemensam middag med de andra svenskarna på restaurangen (vi är 3 familjer som alla var här nere samtidigt även förra året) då detta hade alla barn längtat efter. Därefter lite glass och sedan skildes vi åt vid kl. 23,00. Alla barnen har lekt hela dagen och det känns nog för dem som att det året som gått sedan de träffades aldrig har existerat. Jag och barnen somnade i stolarna utanför vagnen då det var 26 grader varmt och väldigt fuktigt vilket gör att det känns som 30 grader... Vi hade däremot just 30 grader i vagnen då vi gick till sängs, pust & stön...
Ringde faktiskt en firma som skall komma imorgon och titta på och förhoppningsvis skaka liv i vår ac. De kommer efter siestan och som jag längtar...

Kvällsdopp i poolen på camping Itter

Efter poolen på väg till restaurangen. Det fanns även en väldigt fin & trevlig lekplats på denna camping som vi också kan rekommendera.

Vackra vyer i Österrike

På plats på Garden Paradiso. Det har kommit upp lite mer grejor sedan denna bilden togs. Mer matta mot bilen och vindskydd bakom vagnen samt alla luftmadrasser, sparkcyklar, alla badkläder, handdukar med mera så nu e det fullt... :-)