Italien 2014

Fårö sommaren 2013

torsdag 9 juli 2015

Dag 7

Torsdag 9/7

Igår var en riktigt härlig dag med stora vågor i havet. Barnen var som tokiga med sina nyinköpta badringar. Varmt & soligt, runt 34 grader i skuggan med hög luftfuktighet så det är väldigt varmt. Blåser lite idag för första gången vilket är skönt. Vi grillade korv till lunch på vår nya gasolgrill, det var väldigt smidigt så det blir mer grillning. På siestan stack alla barnen bort till Magnus & Marie och deras killar då de har alla sina snäckor som de gör halsband och armband av som sedan kommer säljas på torget på campingen så de kan köpa mer glass... :-)
På eftermiddagen vid kl. 16,00 började alla komma upp från stranden då det började mulna på och efter en stund så kom regn och blåst. Efter ytterligare en liten stund började det att hagla... stora som puttekulor! Fick över lite strandfiltar och annat på bilen för det bara small i plåten och på husvagnen. Har aldrig sett så stora hagel eller hört något liknande inne i en husvagn...

Givetvis kom servicekillen som skulle kolla min ac samtidigt som detta vilket gjorde att han inte kunde kolla den. De skall ringa imorgon och boka ny tid, skit också...

Jaja, när allt lugnat sig efter ca. 1 timme var det dags för dusch och sedan gick vi till restaurangen och käkade. Mycket folk vid kl. 20,00 men kanonsnabb och bra service som vanligt. Efter middagen stack barnen till Bastian & Jasper för fortsatt halsbandstillverkning. Vi gick också dit en stund senare och blev kvar tills 23,30. Ricco & Kristina kom även de förbi så det blev en riktigt trevlig kväll med mycket skratt och lite gott att dricka. Under timmarna vi satt där såg vi på himlen att det blixtrade ordentligt. Vi hörde dock inga smällar så vi njöt mest av det vackra skådespelet. Vid kl. 23,00 började det dock mullra på men fortfarande ingen större oro hos någon av oss. 23,30 började vinden ta i ordentligt så då blev det snabba fötter på alla. Vi sprang hem, tog ca. 3,5 min och under den tiden började det att regna, hagla, storma och vi hade alla grejor ute, takluckorna öppna osv. Under 1 timmes tid fick jag och Linda hålla fast markisen trots att den var säkrad med spännband, hålla kvar mattorna (som jag struntat i att spika fast i backen men det har jag gjort nu) och alla badringar, luftmadrasser och vindskyddet fick plockas ner blixtsnabbt innan det for iväg osv. Det haglade ännu större "puttekulor" som gjorde riktigt ont när du fick dem på dig och regnet verkligen öste ner. Jag frös som en hund när allt började lägga sig så det var bar a att gå och duscha igen innan sängen. På väg till duschen stod ca. 10 cm vatten på vägen, flera av våra grannar som tältade flöt alla deras ägodelar, träd blåste omkull, markiser hade blåst sönder eller låg på husvagnstaken och det kom genast ut folk med motorsågar och andra tillhyggen för att rensa och säkra så fler träd/grenar inte skulle falla ner. Vad jag hört så blev det inga personskador men många rädda och oroliga barn gick omkring och grät. Elin somnade i vår vagn under tiden detta pågick så det var skönt och Ida var lugn även om det hade varit öronbedövande ljud inne i vagnen då haglet kom...
Vi kom i säng vid kl. 01,00 så det var över lika snabbt som det kom. Detta kommer vi helt klart inte glömma i första taget... och jag undrar hur husvagnen ser ut på taket. Bilen klarade sig.

Glömde berätta att i måndags var det två campingar som hade "battle" i fyrverkeri vilket var helt fantastiskt. Det höll på länge också och var riktigt underhållande...

Nu är det dags att gå och bada!

Bild från första hagelskuren.

Lång självlysande och underhållande gubbe.

Halsbandspyssel som sedan såldes med framgång, blev glass eller slush till alla!

Efter andra hagelskuren på natten.

Dåliga bilder men skall hitta bättre...